MANIFEST

reconstructie theater museum

Theatercollectie zonder museum

 In 2022 was het 100 jaar geleden dat de allereerste Internationale Theatertentoonstelling plaatsvond in het Stedelijk Museum te Amsterdam.

In oktober 2024 is het 100 jaar geleden dat de Nederlandse Toneelvereniging het initiatief nam om een ​​Theatermuseum op te richten. Vier maanden later - in februari 1925 - was de oprichting een feit.

11 jaar geleden werd de directe opvolger van dat Theatermuseum, Theater Instituut Nederland, gesloten door staatssecretaris en VVD'er Halbe Zijlstra.


 ENGLISH

een nieuw museum?

We kunnen concluderen dat het huidige Nederlandse kabinet niet van plan is een nieuwe locatie aan te wijzen, laat staan ​​te bouwen, voor de heroprichting van het geliquideerde theatermuseum.


 

het voorlopig alternatief?

Het ontwerp en de digitale bouw van het VR Museum met gereconstrueerde tentoonstellingen van 1922 tot heden.

Een XRMuseum open voor reconstructies én nieuwe ontwerpen.


 

 

visie

Ontwerp en implementatie XRMuseum van de 21e eeuw. 

Scenario: VR Theatermuseum.nl scenario


 

het ultieme doel

Een nieuw gebouwd fysiek museum met hybride tentoonstellingen van historische modellen en documenten, tentoongesteld met behulp van de nieuwste VR-technologie.


 

Teken en deel de petitie

 


Nederland zonder theatermuseum?
Onderteken de petitie voor de nieuwbouw van het in 2013 geliquideerde theatermuseum.

The Netherlands without a theatre museum?
Sign the petition for the new construction of the theatre museum that was liquidated in 2013.

 SIGN THE PETITION
 


 

Zoek in de index, en kijk of je in de 'publieke lijst' staat
(activeer in dat geval je profiel account)

ZOEK

Niet in de index? Schrijf je in


 

reconstructie

Met de oorspronkelijke plattegronden foto's van de Internationale Theatertentoonstelling van 1922 worden de virtuele -door Wijdeveld ontworpen ruimten- gereconstrueerd.
Daarna volgt de (her)inrichting.


Uitvoering: Tijm Lanjouw, 4D research Lab UVA


 

het gebouw

Een nieuw ontworpen Theatermuseum van het in 2013 gesloten museum, dat ruimtes biedt aan tentoonstellingen, concerten, performances, ballet en werk van de DNA-leden, gecureerd i.s.m. Scenography.World.

Gevels die constant in beweging zijn, van vorm veranderen en een reflectie vormen van de inhoud.

Bij deze: een open oproep aan architecten en vormgevers.


 

2025 > >

 

Hedendaagse kunstenaars die reflecteren op het werk, de ideeën en visies van 96 Avant Garde kunstenaars uit de jaren 20 en op basis daarvan hun eigen verhaal vertellen. Hun visies en nieuwe beeldtaal kunnen worden getoond in de door henzelf ontworpen ruimtes.

Een verhaal dat honderd jaar theatergeschiedenis omspant, beginnend bij de Avant Garde van 1922, gevolgd door de sprong naar het heden en de toekomst.

Het is de scenografie, en met name de beeldtaal, die de kern vormt van dit verhaal.

Tussen storyboard en resultaat laat de digitale technologie en de misschien ongewenste inmenging van AI ons zien hoe de beeldtaal is veranderd in vorm en gebruik. De hedendaagse scenografen, gekozen vanwege hun multidisciplinaire werk, kwaliteit en visies, vertellen het verhaal met hun eigen beeldtaal in de tentoonstellingen vanaf 2025, in hetzelfde Stedelijk of in eigen nieuw ontworpen museum.


 

project partners

CONSORTIUM & UITVOERENDEN VAN DE RECONSTRUCTIE & VR MUSEUM
UVA theater science, Allard Pierson theater collection, Stedelijk Museum, 4D Research lab UVA, Rooftop Immersive Studio, Jedan Tutuhatunewa, Autres Directions, Dynamisch Archief and ArchiveTech.net.

APOCALYPSE 2024
Atelier Argos, Charl Landvreugd, Floris Guntenaar, Alica Pushkina, Laura van Bussel and Felix de Rooy.

SYMPOSIUM 'STATE OF THE ART' 2025
UVA Theater Studies in samenwerking met het Allard Pierson en Stichting TiN.


 

Symposium 2025

Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan ​​van de Allard Pierson Theatercollectie organiseert de leerstoel Theaterwetenschappen, in samenwerking met Allard Pierson en Stichting TiN, een symposium op donderdag 27 en vrijdag 28 februari 2025.

Open Call (NL)


 

geliquideerd

 Theatermuseum permanent gesloten sinds 2013


 


 

SUPPORT

Een eerste virtuele stap naar een toekomstig echt hybride museum.
We zijn begonnen met de plattegronden van het Stedelijk Museum en foto's van de theatertentoonstelling van 1922.
Samen worden ze de reconstructie van deze tentoonstelling en model voor historische tentoonstellingen.
Bekijk de eerste stap!


 

PETITION SIGNED BY (in order of receipt)

Erik Kouwenhoven, Bob Brobbel, Thea Derks, Stans Lutz, Frans Willigers, Johannes Kleinen, Annemarie de Wildt, Ruben De Waal, Jonathan Scholtz, Philip Fokker, Marco Streefkerk, Frits v.d. Haspel, Bart Magnus Andras Hamelberg, Katja  Rodenburg, Elian Smits, Floris Guntenaar, Robert Broekhuis, Bernard Hunnekink, Threes Anna, Rene Wissink, Judith Lansink, Sabine Snijders, Sacha Zwiers, Nico Bes, Marc Warning, Rita Rehorst, Rene Mendel, Len Van den Berg, Jocelyne Moreau Klaas, Wijnberg, Sjoerd Wagenaar, Angela Dekker, Daniel Ament, Douwe Hibma, Jurn Buisman, Krijn de Koning, Alice Wong, Jos Zandvliet, Max Arian, Johan Vonk, Lino Hellings, Lettie Oosthoek, Henry Alles, Carina de Wit, Jan Hofdijk, Aukje Koelstra, Gavin Findlay, Agnes Vugts, Ienke Kastelein, Titia Bouwmeester, Annelies van Dooren, Joan Berkhemer, RL van Maanen, Wieke Meijer, Cathrien Bos, Septimia Kuhlmann, Peter Eversmann, Paul Mertz, Hedvig Koertz Mikkelsen, Dhian Siang Lie, Bettina Weller, Len van den Berg, Barbara Kroon, Willemijn Kressenhof, Wim van den Bergh, Robert Broekhuis, Jos Groenier, Jaap Teding van Berkhout, Hadewych ten Berge, Javier López Piñón, Janrense Boonstra, Frans Leidelmeijer, Herbert Janse, Jan Maarten Groen, Hans Gerritsen, Lettie Oosthoek, Tom Vos, Tjallien Walma van der Molen, Sacha Happee, Brandon Wassink, Alice Poesjkin, Jeanette Conrad, Martijn van Nieuwenhuyzen, Marina van der Heiden, Pieter Smit, Inge Kruithof, Rien Bekkers, Stephan Willenborg, Arjanti Sosrohadikoesoemo, Joran van Soest, Joke van Pelt, Hadewij Freeve, Guus Mostart, Peter van der Hoop, Caroline Peek, Berend Jan Langenberg, Sanne Danz, Hans Schabraq, Frans Pegt, Bernard Blijleven, René van 't Erve, Rinus Vlaar, Hester Jonkhout, .......

 

.... JOIN THE PETITION!



 OUR FUTURE VISITORS WRITE:


De podiumkunsten zijn de spiegel van een levend culturele entiteit. Een museum het historische verslag van onze evolutie. Als dat wordt vernietigd, wordt eveneens het spiegelbeeld zichtbaar: de destructie van onze sociale normen en waarden.

Jaap Teding van Berkhout


Laat de geschiedenis niet verloren gaan en inspireer jonge theatermakers met het verhaal over de Nederlandse Theatercultuur

Rien Bekkers


Helaas heeft Halbe Zijlstra ook dat om zeep geholpen indertijd. Die man heeft alleen maar een spoor van vernieling in de Nederlandse cultuur achter gelaten.
Heel vreemd want de huidige politieke koers is bang voor vreemde culturen waarom vernielen ze dan onze eigen cultuur in plaats van die sterker te maken.

Frans Pegt


Misschien ook eens geld vragen bij Van der Ende en Verlinde?

Jeanette Conrad


Een Theatermuseum is hard nodig!

Lettie Oosthoek


I did learn a lot from the instituut!!

Hadewij Freeve


M+U+S+T

Hans Gerritsen


Hopelijk is de bouw van het virtuele museum tevens de aanzet voor de bouw van het fysieke theatermuseum.

Jan Maarten Groen


The idea of a virtual theatremuseum is most inspiring and will probably lead to the foundation of a more concrete museum as well.

Jan Klatter


wat een piepklein landje zijn we toch........

Max Arian


Theatre in our country goes back many centuries. Its history is worth to be shown. But this also counts for the present. Collecting up until now and presenting it, is a cultural task.

Janrense Boonstra


met kennis van verleden de toekomst TGmoed

Jos Zandvliet


Zeer interessant initiatief. Via Otto van der Mieden hield ik enig contact. Helaas is Otto een half jaar gelden plots overleden. Ook Museum geelvinck tezamen met het Pianola Museum, Huis Midwoud en het Harmonium Museum Nederland (tezamen Geelvinck Muziek Musea) zijn bezig met de ongewisse toekomst. Tezamen beheren wij meer dan 600 historische complexe semi-immobiele toetsinstrumenten van de 18e t/m 20e eeuw; levend erfgoed, dat een graf dreigt te vinden in depots. Overigens ook nog 40.000 pianolarollen, een paar honderd meter vakliteratuur, bladmuziek en archieven (incl. audio/video), waaronder de bibliotheek van EPTA. Om ons heen zien wij kleine musea het bijzonder moeilijk hebben; ook voor de erfgoedgemeenschappen daarachter wordt de spoeling steeds dunner, niet in het minst door vergrijzing (en daarmee vastroesten, waardoor de hoognodige vernieuwing steeds moeilijker wordt). We zijn wel met verschillende initiatieven bezig, o.a. in het kader van de Faro Conventie. En verder zoeken wij naar samenwerking om naar alternatieven te kijken, waarbij we het over een totaal andere boeg gaan gooien. Zo hebben we een voorstel voor een broedplaats gedaan. Eveneens zien wij de kansen voor een (gedeeltelijk) virtuele opzet. Graag maken wij contact. Theater en muziek is immers nauw aan elkaar verbonden. Met vriendelijke groet!

Jurn Buisman


It's a shame the collection - a overview from Dutch cultural heritance- has been stored somewhere in the outskirts of Asd and maintenance, restauration has been stopped this very year.. Bring this collection back to the people!

Angela Dekker


Het is natuurlijk een schande dat iedere grote stag een voetbal stadion heeft maar er niet een plek is waar alle Nederlandse theater geschiedenis te zien is.

Klaas Wijnberg


Theater bestaat alleen op het moment. Wat over blijft zijn de scripts, de kostuums en de opnames. Toen de internationaal vermaarde theatergroep Dogtroep begin deze eeuw ophield met bestaan hebben wij ons prachtige archief overgedragen aan het theater instituut. Dogtroep was een kind van haar tijd. Toch blijkt vaak dat het jonge makers nog steeds kan inspireren. Maar haar verleden is verdwenen in de verloren erfenis van het TIN.

Threes Anna (voormalig artistiek leider Dogtroep)


Het Theater Instituut en museum moet terugkomen om de zwervende archieven van de NL theater geschiedenis terug te brengen en voor publiek beschikbaar te maken. Ik ben een van de medeoprichters van Dogtroep, heb 17 jaar van mijn leven gegeven om daar iets moois voor een breed publiek van te maken. Tegen alle verdrukking in, zijn we daar goed in geslaagd. Het werk van Dries Verhoeven en de Warme Winkel wordt met Dogtroep als interdisciplinair theater in verband gebracht. Een groep als Bot komt aantoonbaar voort uit Dogtroep. Wij hebben destijds met enkele generaties Dogtroepers het papieren, video en fotoarchief klaar gemaakt voor overdracht aan het Theaterinstituut. Het moet weer beschikbaar komen voor de generatie vernieuwers van theater van nu!

Lino Hellings


Het gaat altijd over meer dan alleen de voorstelling. 

Henry Alles


Hulde voor dit fraaie initiatief !  

Jan Hofdijk


This is vitally important to preserve Dutch theatre heritage

Gavin Findlay


Kunstgeschiedenis broodnodig als tegenhanger van wereld(oorlogen) geschiedenis. Theatergeschiedenis als getuige.

Annelies van Dooren


Belangrijk initiatief in deze schrale tijden waarin het geheugen plaats maakt voor Wikipedia, tik-tok fragmentjes van een paar seconden cultuur maken en kunstenaars op facebook hopen op een snel duimpje omhoog. Een beschaving zonder cultuur is geen beschaving, cultuur zonder geheugen en connectie met traditie is geen cultuur!

Joan berkhemer


Het streven naar een fysiek museum is niet realistisch en dus onzin. Het digitale advies daarentegen is niet alleen wel zinvol, maar ook veel beter!

Dhian Siang Lie


 
Goed bezig !

Septimia Kuhlmann


Een levende theatercultuur kan niet zonder een toegankelijke plek voor haar geheugen.

Peter Eversmann


Het is waarlijk schandalig dat er op deze brute wijze een einde wordt gemaakt aan de waardevolle instituten, waaraan met zoveel enthousiasme en liefde is gewerkt

Paul Mertz


De rijke collectie van het Theatermuseum is voor iedereen een bron ter lering en vermaak. Laat deze collectie spreken.

Len van den Berg


Een theater museum is onontbeerlijk voor theatermakers om zich te kunnen verdiepen in het vak.


Robert Broekhuis


it is absolutely necessary to take care of our past in order to invent an innovational and natural based future!

Jos Groenier


 

... JOIN!


 

 

de eerste digi-steen gelegd

 

Het Internationale Theater Museum kent geen grenzen

  


September 27, 2023, Floris Guntenaar