Kunlun, gedicht van Mao Zedong. Groepscompositie, en eerste voorstelling van het Amsterdams Electrisch Circus voortgekomen uit het STEIM kwartet Rob van de Poel, Polo de Haas, Peter Schat en William York. m.m.w Stephan Willenborg (geluid) en Floris Guntenaar (scenografie).Musici speelden in de ballon, het publiek rondom met zicht op het kwartet en teksten in drie talen.De voorstelling werd ook uitgevoerd in het ICES festival in 'the RoundHouse' (ICES London 1972*)
Vanaf 1971 onderzoekt Schat samen met ontwerper Floris Guntenaar een idee dat het Amsterdams Electrisch Circus (AEC) zal gaan heten. Inspiratie vindt hij in het Rode Theater zoals de Amerikaanse schrijver Edgar Snow dat heeft geschetst in Red Star over China uit 1937: een groep gedisciplineerde artiesten die vanaf wagens opvoeringen geeft op dorpspleinen in de Chinese provincie. Het gedicht Kunlun van Mao Zedong en fragmenten uit een interview van Snow met de Grote Roerganger vormen het het gezichtsbepalende decorstuk voor het AEC: een gigantische opblaasbare ballon waarop tekst, beeld en licht worden geprojecteerd Het mobiele podium van het AEC is een alternatief voor de concertzaal (een uitzijn krachten gegroeide bonbonnière'), waarmee Schat enerzijds het gat tussen het artistieke establishment en de straat wil dichten, anderzijds een breed publiek zo spontaan en direct mogelijk wil aanspreken. Een 'socialistisch circus' noemt hij het: Je neemt kunst en socialisme, je schudt ze flink door elkaar en je hebt een Circusvoorstelling. Dat betekent niet dat je de hele tijd 'Hiep hiep hoera socialisme!' moet roepen, maar het heeft socialistische wortels, dat is duidelijk omdat de meeste muziek geen stand houdt in de open lucht, worden de instrumenten elektronisch versterkt, wat bij een optreden in Middelburg, in de regen onder een lekkend dak, tot levensgevaarlijke toestanden leidt. Maar op mooie zomeravonden ontpopt dit . son et lumière zich tot een magisch schouwspel zoals blijkt bij de eerste officiële productie tijdens het Holland Festival 1973 met voorstellingen in Den Haag, Rotterdam, Amsterdam en Middelburg: een double- bill van To You en Het vijfde seizoen, een Vietnam-cantate op teksten van Adrian Mitchell. (Jacqueline Oskamp - 2016)
*)The International Carnival of Experimental Sound, or ICES '72 for short, was an ambitious festival sprung from the mind of Harvey "Job" Matusow (1926-2002).Read more about Harvey "Job" Matusow and find out why Harvey was not happy with the Kunlun performance that resulted in a sharp conflict with the AEC members.