"De spiegeling van het Gastmaal (het tribunaal van de liefde) met de geheime Ereraad (het tribunaal van angst en haat), die Tsjaikofsky tot de gifbeker veroordeeld"
Opera in twee akten
Wereldpremière 29 april 1994, Het Muziektheater, Amsterdam
Notities bij het decorontwerp
Het wiel
De dubbelmens die als een wiel de hemel bestormt.
Het wiel, de eeuwig doorgaande beweging. Het wiel van de geschiedenis, het wiel van de leugen.
Het is het belangrijkste beeld in Symposion, als vorm en als beweging.
Het publiek is de camera, door de fysiek van de zaal verplicht op zijn plaats te blijven.
De scène neemt in dit geval de beweging over van de camera die dat bij de film voor ons doet.
De plaats is Rusland, eind vorige eeuw
Liefde, vrijheid en kunst zijn universeel en niet aan tijd en plaats gebonden.
Ook censuur en machtsmisbruik zijn tijdloos. De kunst neemt elke vrijheid en negeert de macht, ook die van het (realistische) beeld van de 19e eeuw.
Het antwoord in de vorm is een bijna abstract reliëf.
Objecten maken een landschap opgebouwd uit staal, roest, ijs.
Het goud van de macht kijkt op ons neer.
Onder ons ijsschotsen.
De wereld die onder ons wegglijdt. Het gevaar dat ons omringt, gebroken glas.
'A child of glass' zoals Peter Iljitsj als kind werd genoemd.
Cinemascope en akoestiek
Zoals inmiddels is doorgedrongen mist de zaal van Het Muziektheater een afgeronde akoestiek.
Direct geluid van bron naar luisteraar en de nagalm zijn goed meetbaar.
Echter niet de eerste reflectie van het geluid via de zijwanden, die hier praktisch ontbreken.
De vertraging van een tiende seconde (ca. dertig meter), nodig om samen met de directe bron en de nagalm het ruimtelijk effect te creëren, ontbreekt.
De zuilen en de vloer vóór de spelers zijn een poging deze ontbrekende factor zoveel mogelijk op te vullen. Zoals de 'scena' in het amphitheater de ontbrekende zijwanden verving.
De visuele nadelen van het brede toneel, het cinemascope effect, worden door een verandering van de lijstverhoudingen gecombineerd met de aanpassing van de akoestiek.
Rest nog te schrijven dat de uitvoering van het decor eigenlijk juwelierswerk is. Dat is dankzij het vakmanschap van het decoratelier boven alle verwachtingen gelukt.
Floris Guntenaar, 20 april 1994
Slides: sketches, models, work in progress...
The early 3D experiments by Jedan Tutuhatunela (1993)
from the technical (CAD) drawings